Hogyan segítette a Yahoo a Google sikerét

Mi történt a Yahoo-val, és hogyan segítette felfutni a Google-t?
A mai internetes világban a Google neve szinte egyet jelent az online kereséssel, míg a Yahoo sokak számára már csak egy régi e-mail cím vagy nosztalgikus emlék. Pedig volt idő, amikor a Yahoo uralta az internetet, és a Google alig létezett.
A Yahoo felemelkedése
A Yahoo 1994-ben indult, kezdetben mint egy egyszerű linkgyűjtemény, majd gyorsan átalakult az egyik első és legnépszerűbb internetes portállá. E-mail szolgáltatás, hírek, chat, horoszkóp, pénzügyi elemzések – szinte mindent kínált egyetlen oldalon. A 2000-es évek elején emberek milliói használták nap mint nap, kezdőlapként beállítva a böngészőjükben.
A Yahoo az internet kapujaként funkcionált, de egy dolog hiányzott belőle: egy igazán erős és saját fejlesztésű keresőmotor.
A Google megjelenése – és a Yahoo nagy hibája
A Google 1998-as indulása után rövid időn belül a Yahoo figyelmét is felkeltette. Annyira ígéretesnek tűnt, hogy 2000-től a Yahoo egyszerűen a Google keresőjét kezdte használni a saját oldalán – a találatok alján apró betűvel ott állt: „Powered by Google”.
Ez a döntés stratégiai hiba volt. Ahelyett, hogy felvásárolta volna a Google-t (amire lett volna lehetősége), a Yahoo ezzel több milliárd keresést irányított át a Google-nek – gyakorlatilag segítve a versenytárs felfutását. A Google pedig nem csak keresőként fejlődött, hanem reklámplatformként, térképként, böngészőként és sok más szolgáltatással is globális vezetővé vált.
Elmaradt lehetőségek, hibás döntések
A Yahoo később sem találta meg a helyes irányt:
Nem saját keresőjére épített, hanem sokáig más szolgáltatókra támaszkodott.
Rossz időben és rossz áron vásárolt cégeket, például a GeoCities-t vagy a Tumblr-t, amelyeket nem tudott hatékonyan beilleszteni a rendszerébe.
Elszalasztotta a Facebook, a Google, az eBay vagy a YouTube megvásárlásának lehetőségét – mindezt olyan időszakban, amikor még megtehette volna.
Mi lett a Yahoo-ból?
A Yahoo internetes üzletágát 2017-ben a Verizon vásárolta fel, alig 4,5 milliárd dollárért. Ezzel gyakorlatilag véget ért a cég aranykora. A Yahoo márkanév megmaradt, de egy új tulajdonos, az Apollo Global Management irányítása alatt működik tovább, korlátozott hatással.
Ma már csak néhány részszolgáltatás él tovább (Yahoo Mail, Yahoo Finance), de ezek sem számítanak piacvezetőnek. A keresési piacot teljesen átvette a Google, amelyet ma már szinte minden digitális stratégiával foglalkozó vállalkozás elengedhetetlennek tart.
Tanulság az online világ szereplőinek – 1b.hu ajánlás
A Yahoo története kiváló példája annak, hogyan veszhet el egy internetes óriás a fókusz, a technológiai fejlesztés és az időben meghozott stratégiai döntések hiányában. Azoknak a vállalkozásoknak, akik el akarják kerülni hasonló hibákat, érdemes stabil technikai háttérrel és keresőoptimalizált megoldásokkal dolgozni.
Ilyen szolgáltatásokat kínál az 1b.hu is, ahol professzionális domain-regisztráció, DNS-kezelés és tárhelyszolgáltatás mellett WordPress alapú weboldalakhoz is elérhetők testreszabott SEO támogatások. Egy modern, jól strukturált weboldal és megfelelő tartalomstratégia nélkül ma már nehéz versenyben maradni – függetlenül attól, hogy mekkora múlt áll egy márkanév mögött.
Összegzés
A Yahoo története egy figyelmeztetés mindenkinek, aki az online térben szeretne hosszú távon érvényesülni: a technológia, az időzítés és a fókusz dönt mindenről. A Google gyorsabb volt, jobbat épített, és amikor a Yahoo még csak gondolkodott, a Google már előzött.